Jom Terjah Entri Lepas !!

Ohsemmmm Friend's !!

Tuesday 1 July 2014

Doa Semasa Menyikat Rambut

ASSALAMMUALAIKUM

Pastinya kita jarang mendengar doa ketika menyisir rambut kan? Kat google pun susah nak cari doa ketika menyisir rambut ni .. Cari punya cari akhirnya jumpa jugak .. Aku cari pun sebab officemate aku tanya tentang doa sikat rambut .. Aku agak blur la .. So aku pun teringin jugak nak tau doa sikat rambut ni sebab tak pernah nak tau .. Insha Allah akan memberi manfaat kepada aku .. Tapi aku suka share kepada semua orang .. Dengan harapan ianya akan memberi manfaat walau tak banyak sikit pun jadi lah ..
Walaupun ianya remeh tapi bagi aku, remeh-remeh pun nanti sampai suatu masa ianya akan memberi faedah yang besar kepada kita insha Allah ..

Google
Do'a Ketika Menyikat Rambut : 


اَللّهُمَّ حَرِّمْ شَعْرِى وَبَشَرِى عَلىَ النَّارِ

ALLAHUMMA HARRIM SYA'RII WA BASYARII 'ALAN NAAR

" Ya Allah, halangilah rambut dan kulitku dari api neraka "

Ada beberapa kisah tentang menyisir rambut, berikut huraiannya:

Rasulullah S.A.W selalu berusaha tidak mengikuti kebiasaan non-muslim selama hal itu hal yang tidak membawa manfaat. Sebagaimana riwayat Imam Nasai bahwa Rasullullah S.A.W menyisir dengan belah tengah, maka para sahabat berkata bahwa orang Yahudi menyisir dengan belah tengah, maka Rasulullah S.A.W menyisir rambut beliau saw dari depan ke belakang, maka para sahabat berkata bahwa orang nasrani menyisir rambutnya dari depan kebelakang, maka Rasulullah S.A.W merubah lagi dg menyisir dari kiri ke kanan.

“Allahumma solli wa sallim ‘ala Sayyidina Muhammad nuuri-kas saari wa madaadikal jaari wajma’nii bihi fi kulli athwaari wa ‘ala alihi wa shahbihi yannuur”

- SUMBER : http://alqudsiah.blogspot.com/2014/04/doa-menyisir-rambut.html


No comments:

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

Jangan lupa tinggalkan jejak anda (^_^)