Jom Terjah Entri Lepas !!

Ohsemmmm Friend's !!

Tuesday 26 November 2013

Allah Dan Hati Manusia

Assalammualaikum...

Entah kenapa tiba-tiba je Nina rasa macam nak update satu entri di antara diri kita dan Dia .. Siapakah Dia yang dimaksudkan tu? Siapa lagi kalau bukan Allah S.W.T Yang Maha Penyayang .. Selalu sangat kita lalai dari mengingati-Nya tapi Dia tak pernah lalai untuk sentiasa memerhatikan kita .. Kita ni asyik ingat kat boyfriend je .. Asyik ingat nak shoppinglah itulah inilah ..

Tapi pernah tak kita stop dan berfikir sejenak dari mana datangnya rezeki yang kita dapat untuk bershopping? Pernahkah kita berfikir sejenak dari mana datangnya perasaan happy yang kita rasai? Pernahkah kita cuba untuk menimbulkan perasaan bersyukur tatkala kita berada dalam keadaan yang bersenang-lenang serta bergelak ketawa? Mengapa perlu kita mencari-Nya di kala kita berada dalam keadaan cemas dan kesusahan? Mengapa kita memerlukan keajaiban segera dari-Nya tatkala kita berada dalam keadaan kesempitan sedangkan kita lupa dan alpa dari mengingati-Nya dan berzikir ke atas Rasul-Nya di saat kita senang? Mengapa? Wajarkah kita menyalahi-Nya jika Dia lewat untuk memberi jalan penyelesaian dari setiap sudut permasalahan kita?

http://ts3.mm.bing.net/th?id=H.4523009784611166&pid=15.1
Credit | Google
Jangan salah faham dan jangan cepat melatah ketika kita ditimpa musibah, ujian serta dugaan yang mendatang .. Kita tidak mampu untuk berkomunikasi secara telus dengan Allah tetapi Allah adalah guru yang sentiasa mengawasi perbuatan kita tanpa batasan dan dari ujian itulah cara Allah berkomunikasi untuk mengajar dan menegur agar kita tidak tersalah langkah dan terjatuh pada kesalahan yang sama di kemudian hari .. Maka, jadilah khalifah yang bijak untuk mengambil ilmu untuk mempelajari atas segala musibah yang diturunkan oleh-Nya .. Hamba yang bijak adalah hamba yang akan memikirkan punca dan kedaifan diri di atas dugaan yang telah diberikan seterusnya bersifat sentiasa untuk perbaiki diri dari semasa ke semasa ..

Tapi, mengapa Allah menurunkan ujian yang bertubi-tubi kepada kita sedangkan kita senantiasa melakukan suruhan-Nya dan meninggalkan larangan-Nya? Tanyalah pada hati kita sendiri sama ada kita benar-benar bertawakal dan berserah diri hanya pada Allah secara menyeluruh atau tidak .. Jika kita benar-benar bertawakal pada Allah secara menyeluruh nescaya kita tidak akan sekali-kali merasa tergugat atas segala ujian yang Allah berikan walau apa bentuk ujian sekalipun yang menimpa kita .. Dan orang yang tidak mengendahkan hikmah dari setiap dugaan yang mendatang, hanya tahu merengek, mengeluh dan mencari Allah ketika susah sahaja mereka perlu sedar betapa ruginya mereka .. Seandainya syurga dan neraka itu ditunjukkan kepada kita di hadapan mata kita pastinya apa yang kita lihat dan miliki di dunia ini tidak akan kita pedulikan .. Tidak akan ada istilah lalai, maksiat, hasad dengki, dendam dan sebagainya .. Sepatutnya kita perlu bersyukur kerana kita sentiasa didatangi ujian kerana Allah ingin mengajar kita supaya tidak mengulangi kesilapan yang sama dan memberikan sifat sabar kepada kita tanpa kita sedari ..

".. Allah Maha Mengetahui Akan Kemampuan Kita .."

Nota Jari | Jom kita sama-sama usaha untuk tawakal sepenuhnya kepada Allah sebab Allah tahu apa yang terbaik untuk setiap hamba-Nya .. Sedih sangat masa buat entri ni
mengenangkan kejahilan diri sendiri .. Walaupun Nina juga tak sempurna
tapi Nina hanya berniat untuk memperbaiki diri dan menggalakkan 
kawan-kawan memikirkan kekuasaan ilahi .. Seminit pun
dah okayy  (^_^)


No comments:

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

Jangan lupa tinggalkan jejak anda (^_^)