Jom Terjah Entri Lepas !!

Ohsemmmm Friend's !!

Wednesday 7 January 2015

BEBEL LAGI | Repair Kulit Muka Yang Hampir Rosak !

ASSALAMMUALAIKUM

Dalam banyak banyak bedak .. Time aku sekolah menengah tingkatan 5 aku pakai bedak baby johnson .. Compact powder bukan bedak badan tu .. Bedak tu memang bercapuk la kalau pakai sebab muka aku time zaman sekolah dulu berminyak teruk .. Dah boleh kikis buat nasik goreng family aku kata .. Tu yang berjerawat tu .. Zaman sekolah paling teruk muka aku berjerawat .. Masuk umo 18 tahun aku sambung study .. Aku tukar compact powder maybelline pulak .. Yang natural punya .. Lama jugak la aku pakai .. Tipu kalo tak bercapuk tapi tak seteruk bedak baby johnson yang aku pakai .. Memang aku cari compact powder yang boleh mengawal minyak di muka aku dan sejujurnya aku mengakui baby johnson dan maybelline tak berkesan untuk muka aku .. Dan tak kekal lama .. Setiap masa nak kena tempek tempek dan tempek .. Aku pakai maybelline sampai habis study .. Sampai praktikal .. Maksudnya 3 tahun lebih la aku setia dengan maybelline tu ..

Teringat masa study sem 4 ada sorang member lelaki aku ni classmate aku dia kata simplysiti terbaik .. Bedaknya halus sangat tak kasar so sesuai dengan kulit tak nampak bercapuk dan tahan lama .. Aku tengok muka dia okay gila .. Dia jenis kuat berpeluh tapi bila dia berpeluh muka dia memang berpeluh tapi bedaknya tetap maintain gitu .. Dia sapu peluh pun tak hilang bedak memang terbaik .. So aku try .. Time student bukan time yang masyukkk ye .. Zaman student adalah zaman pokai so thats why kalau nak berbelanja lebih dari bajet kena buat part time .. Dalam 3 tahun study tu aku part time kerja hotel bahagian banquet serve makanan bazzing pinggan mangkuk atas bahu sume .. Tipu kalo tak berotot .. Mummy daddy bagi cecukup untuk belanja makan dan tambang LRT ulang alik je .. So pandai la berjimat walaupun 5 kali gap kelas 5 kali makan .. Mau tak tembun pipi aku zaman study dulu .. Wakakaka .. Makan je keje ..

So aku pun ikot la member aku tu pegi grab simplysiti satu .. Dia yang pilihkan kaler mana sesuai tok muka aku .. Dan opkos lah dia amek yang natural .. Nak dijadikan cerita .. Baru 2 3 kali aku pakai bedak tu, yela malang tak berbau .. Aku diragut .. Dalam beg aku tu ada simplysiti, kunci rumah, gelang silver aku yang dah putus ingat nak g repair tapi kena ragut pulak, dan kad matrik aku yang aku kumpul dari sem 1 .. Lelain aku tak kesah tau tapi kad matrik aku tu weyy !!! Nak masuk exam memang naya .. Dah lah time tu dedekat nak exam .. Dugaan betul .. Aku ni pulak jenis tak reti pakai dompet so segala jenis harta penting penting tu aku simpan dalam poket duit ic kad bank dan handphone .. Tak masal masuk exam kena denda ..

Rock gilo time blaja dulu padahal amek course syar'ie .. Sebab tu kelas kitorang ada Geng Ninja 3 Serangkai (budak berpurdah) dan Geng Seluar Jeans (geng aku lah tu) .. Lelain biasa je pakai baju kurung .. Budak laki lah tu yang suka sangat bagi gelaran sampai satu kolej tahu .. Bukan kelas aku je .. Course lain pun sama .. Ramai orang ingat aku budak multimedia . Kahkah .. Aku iyakan je .. Zzz .. Dah boleh bayang pesen aku zaman jahiliyah dulu cane .. Tapi tetap bertudung ye jangan pikir bukan bukan ..

Okay berbalik pada cerita asal .. Dalam 2 3 kali aku pakai simplysiti tu, memang terbaik .. Puas hati sangat la .. Walaupun dapat pakai sekejap je .. Disebabkan dah diragut so aku maintain jela pakai maybelline tu .. Tak kuasa aku nak beli baru bek aku makan lagi bagus .. 

Bila dah masuk alam pekerjaan aku pakai la simplysiti .. Sampai laaaa aku jumpa bedak arab .. Sana sini orang dok promote aku masih tak yakin lagi .. Padahal dalam hati dah tertanya-tanya .. Sampai la satu ari tu kakak aku pakai .. Aku tengok lain muka dia berseri semacam je .. Aku tanya la dia pakai bedak apa .. Dia kata "Bedak arab .. Ok tak? Akak baru guna ni nak try je" Aku usha mata aku dah bersinar dah .. Takpe aku tunggu dia berpeluh ..  Nak tengok bercapuk ke tak .. Hahaha .. Nak tunggu muka dia berminyak memang tak la muka dia bukan jenis berminyak ..


Result? Tak luntur langsung .. Lepas guna tu kita pegi cuci muka, kulit nampak elok sangat .. Flawless .. So aku pun try .. Aku tak tau nak amek yang mana so amek yang natural jela yang russet tu .. Yang bestnye bagus sangat sangat untuk kulit muka .. Nampak berseri .. Tapi yang lecehnya nak kena basahkan span .. Pakai bedak arab ni wajib basahkan span untuk hasil yang terbaik sebab ianya bukan sekadar bedak .. Boleh mengecutkan jerawat, mengecilkan pori dan repair sel kulit muka kita .. Dan yang paling best boleh bawak solat .. If korang was was, boleh je guna make up remover dan cuci muka guna pencuci muka tu takde masalah tapi boleh nampak la kulit muka korang tetap shining .. Itulaaa specialnya bedak arab yang paling aku suka .. 

Kan baru-baru ni aku bebel pasal muka aku dah mula naik jerawat siap meroyan nyanyi kat instagram bagai .. Time tu aku dah speechless tak tau nak buat apa sebab kulit aku time tu teruk .. Korang nampak kat video tu macam okay tapi realitinya .. White head gila banyak .. Kasar gila wey muka aku .. Dan kat dagu tu kan berjerawat .. Kat tempat jerawat tu laa yang paling banyak white head .. Tau apa aku buat? Kepala aku ni spesis kepala popcorn .. Idea macam macam ..

Aku pergi cuci muka aku dengan air suam .. Aku pakai peel off mask .. Masker muka yang boleh mencabut whitehead tu .. Sebelum ni aku guna whitehead tu tak tercabut pon .. Degil betul .. Pastu aku tunggu sejam .. Lama weyy haha padahal 30 minit dah boleh cabut dah .. Geramnye pasal .. Aku tunggu jugak .. Dan hasilnya? Alhamdulillah memuaskan .. Tapi satu je .. Muka aku pedih gila baq angg .. Lagi sekali aku meroyan kat pesbuk buat status dalam bahasa sarawak .. Haha keluar bahasa asal .. Merah wey muka aku .. Rasa macam terbakar pedih gila .. Esoknya aku usha je toner safi aku tu, aku g cuci muka .. Lepas tu aku lap dan aku sapu toner safi tu ha ..

Dan Alhamdulillah tak pedih .. Dapat rasa pori muka tu mengecut .. Dua tiga malam aku pakai .. Dan aku pakai balik bedak arab tu sebab bedak tu boleh mengecutkan pori dan mengecutkan jerawat sekaligus membantu repair sel muka aku yang dah rosak dan mampu mengawal minyak muka dengan bagus .. So muka tak terlalu berminyak dan tak terlalu kering .. Lagi satu, bedak arab ni tahan 12 jam .. Tak payah setiap jam nak tempek bedak kat muka .. Kulit aku ni jenis sensitif .. Silap aku jugak .. Lepas aku pakai KHK tu aku terus tukar dengan produk lain yang memang kandungannya bahan kimia .. KHK tu totally daripada herba so if korang pakai yang ada kimia then terus pakai KHK takde masalah langsung .. Tapi lepas korang pakai KHK dan terus berbalik pada produk kimia haa .. Merasa lah korang apa yang aku rasa .. So disini aku dapat pengajaran ..

So bedak yang menjadi pilihan hati aku semestinya bedak arab sahaja .. Kedua opkos la simplysiti .. Dua tu je aku yakin .. Kalau krim aku yakin pada KHK je .. Krim Garnier aku dah tolak tepi .. Dah boleh say goodbye .. Tak sesuai dengan muka aku tapi mungkin sesuai dengan muka korang .. Tak bermakna produk tu tak bagus ..

Sekarang jerawat aku dah kecut tinggal parut je .. Nampaknya experiment aku berjaya :3

Jom Terjah Sini >>> KELAB BLOGGER BEN ASHAARI

2 comments:

  1. nina panjang gilak cita ktk.wakakakaka.. tapi bedak arab nang terbaeekkk...
    kamek dulu2 zaman skolah fair & lovely jer..haha

    ReplyDelete
  2. bedak arab berapa ninak..garnier memnag tak sesuai

    ReplyDelete

Jangan lupa tinggalkan jejak anda (^_^)