Jom Terjah Entri Lepas !!

Ohsemmmm Friend's !!

Monday 13 January 2014

MENARIK ! 7 Jambatan Terpanjang Dan Tertinggi Di Dunia


Assalammualaikum ..

7. TATARA BRIDGE


Jambatan Tatara yang menghubungkan pulau-pulau Jepang Honshu dan Shikoku di seberang Laut Pedalaman Seto dan dikenal memiliki rentang terpanjang dari jambatan kabel lain di dunia. Memiliki ketinggian 220 meter (sampai menara baja) dan memiliki pusat rentang 890 meter. Jembatan mengagumkan Jepang ini dibuka pada tahun 1999. Jambatan ini dibangun hanya dalam waktu 6 tahun dengan pembinaan yang mengagumkan.

6. THE GOLDEN GATE BRIDGE


Jambatan gantung elegan ini telah muncul dalam berbagai novel, pertunjukan, filem hollywood. Memiliki ketinggian 227,4 meter dan menghubungkan bandar San Francisco dan Marin County. Meskipun menghadapi reaksi keras dan tuntutan hukum, pembinaan jambatan selesai pada 1937. Ini difasilitasi laju pertumbuhan ekonomi di kota dan di daerah sekitarnya. Kemegahannya telah melekat dihati semua orang, tidak hanya warga setempat, amerika, tapi dseluruh dunia.

5. THE GREAT BELT FIXED LINK


Jambatan ini adalah tertinggi Eropah dan menghubungkan New Zealand dengan pulau-pulau Funen di great belt Denmark. Selesai pada tahun 1998, memiliki ketinggian 254m dan terdiri dari sebuah jalan, sebuah terowong kereta api dan sebuah kotak kayu palang jambatan. Istilah “Jambatan Sabuk Besar” biasanya tergolong ke jambatan gantung. Seperti dalam pembangunan majorbridges yang lain, pembanguna. ini telah membuka jalan bagi usaha yang lebih baik di daerah. Jambatan ini merupakan jambatan milik Denmark dengan bajet termahal dalam sejarah, iaitu DKK 21.4juta.

4. NEW RIVER GORGE BRIDGE


Jambatan besar lain di Amerika adalah New River George Bridge, dengan ketinggian 267 meter diatas sebuah sungai (New River). Lebih dari 17.000 buah kereta menggunakan jambatan itu setiap hari dan dianggap sebagai jambatan tertinggi di Amerika. The New River George Bridge adalah jambatan baja terpanjang sebelum Jambatan Millau di Perancis, jambatan ini sekarang juga dipakai untuk olahraga Extream Rappelling atau base jumping pada waktu Fayette County Festival.

3. AKASHI-KAIKY BRIDGE


Ketinggiannya 298,3 Meter, terletak diatas Selat Akashi dan menghubungkan Bandar Kobe di Pulau Honshu hingga Iwaya di Pulau Awaji. Selesai pada tahun 1998, ini adalah jambatan terpanjang di dunia kategori jambatan gantung, dengan rentang pusat 1.991 meter.

2. ROYAL GORGE BRIDGE


Jambatan ini berketinggian 321 Meter di atas Sungai Arkansas. Yang merupakan jembatan tertinggi di AS, jambatan gantung tertinggi di dunia. Terletak dekat Canon City, Colorado. Jambatan ini selesai pada tahun 1929, dengan panjang 384 meter,lebar 5 meter dan lebar tergantung dari menara yang tingginya 46 meter. Jambatan ini telah terdaftar dalam Daftar Nasional Tempat Bersejarah dan dibangun terutama untuk tujuan pariwisata.

1. MILLAU VIADUCT


Berada pada ketinggian 343 Meter dan dinobatkan sebagai jambatan tertinggi dunia, berada di Perancis. Jambatan ini sangat mengesankan bahkan bila di ukur ketinggiannya hampir sedikit menyamai Empire State Building, memiliki struktur yang sangat kukuh dan mengagumkan bahkan pernah masuk dalam rancangan National Geographic dalam edisi “Megastructure”, di rasmikan oleh Presiden Perancis, Jacques Chirac dan telah menjadi kebanggaan bagi negara Perancis.



8 comments:

  1. Perghh tingginya. Ni kalau gi sana pn rs takut je nk lalu. Maklumlah jambatan ni dibina betul2 tinggi. Klu tgk bawah msti takut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tau xpee .. hahhaa .. ketaq lutut naik jabatan ni~

      Delete
  2. Jambatan Pulau Pinang dah tak masuk dalam senarai...

    ReplyDelete
  3. perghhhh ena tgok gamba2 bridge ni terbayang macam mana jurutera2 buat benda ni dlu... ya Allah.... knp penang x termasuk terpanjang?? sbb penang antara terpanjang di asia.. kira pnjg gak tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. tah la .. haha .. kalau naik nii ermm~ haaha

      Delete
  4. setiap negara dah de jambatan tersendiri..menakutkan bila tengok gambar..huhu..Malaysia takde meh..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni yang rekod dunia .. kalau naik ni xboleh nak pk ape dah hehehe~

      Delete

Jangan lupa tinggalkan jejak anda (^_^)