Jom Terjah Entri Lepas !!

Ohsemmmm Friend's !!

Friday 10 January 2014

WOW ! Extreme Chocolate Kini Ke Pasaran Antarabangsa

Assalammualaikum ..



LANGKAWI - Selepas lebih 13 tahun produk coklat jenama Extreme Chocolate, yang diusahakan oleh rakyat Malaysia, dipasarkan di luar negara, jenama tersebut kini mula diperkenalkan di pasaran Malaysia.

Produk Extreme Chocolate, yang dihasilkan di kilang di Balakong, Selangor, telah lama memasuki pasaran di Los Angeles (Amerika Syarikat), Jeddah (Arab Saudi), Dubai (Emiriyah Arab Bersatu) dan Tokyo (Jepun) selain turut dipasarkan di Hong Kong dan India.

Pengarah Urusan Extreme Success Group Sdn Bhd Othman Mohd Said berkata syarikat merasakan sudah tiba masanya produk Extreme Chocolate dipasarkan di negara sendiri bagi memperkenalkan jenama tempatan itu.

Beliau berkata syarikatnya bermula pada 1999, dan mula memasuki pasaran Hong Kong pada 2000, sebelum ke pasaran Los Angeles setahun kemudian.

Semasa menjelaskan kenapa beliau memilih untuk memasuki pasaran luar terlebih dahulu, Othman berkata ia berlaku secara tidak sengaja kerana sebaik beroperasi, syarikat mendapat permintaan daripada pelanggan di luar negara.

"Ada kawan yang memperkenalkan pembeli di Hong Kong. Kemudian pasaran menjadi semakin besar. Jadi kami putuskan kami keluar (pasaran luar) dulu, baru masuk negara sendiri," katanya.
Beliau berkata syarikat mempunyai outlet sendiri di beberapa negara dan ada juga yang dijual kepada pengusaha kedai coklat.

"Bagi kami, dengan memasuki pasaran luar dan kemudian baru pasaran Malaysia, membuktikan kualiti produk kami," katanya kepada Bernama ketika ditemui di Outlet Extreme Chocolate di Oriental Village di sini.



Outlet itu dirasmikan oleh Menteri Besar Kedah Datuk Mukhriz Tun Dr Mahathir pada 19 Disember lepas.

Beliau berkata syarikat memilih Langkawi, yang sinonim dengan produk coklat, sebagai lokasi pertama untuk diwujudkan outlet Extreme Chocolate dan berharap ia akan menjadi permulaan yang baik untuk jenama itu.

"Ketika ini kami hanya ada outlet di Langkawi. Ini adalah yang pertama di Malaysia dan harap dapat dikembangkan ke tempat lain. Selain itu produk kami juga dijual di KLIA (Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur)," katanya.

Othman berkata syarikat masih mengekalkan kebanyakan 180 jenis produk yang dihasilkan untuk pasaran eksport kerana pasarannya yang besar dan berharap untuk mengembangkan lagi ke negara lain.

"Dalam masa setahun dua ini kami merancang untuk ke Australia dan kemudian ke Eropah. Tiap-tiap negara berbeza cita rasanya, jadi penghasilannya coklat untuk sesuatu pasaran itu berbeza," katanya.

Beliau berkata produk syarikat dibuat oleh orang Islam dan dihasilkan sepenuhnya di Malaysia, yang membolehkannya memasuki pasaran negara-negara Islam.

"Kami mempunyai peralatan sendiri yang mampu memenuhi permintaan. Kami ada mesin (di Balakong) yang mampu menghasilkan empat tan coklat dalam masa dua jam. Semua coklat kami bancuh, hasilkan sendiri," katanya. - Bernama


Nota Jari | Sedapnyee cokelat .. 

No comments:

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

Jangan lupa tinggalkan jejak anda (^_^)